Sunday 27 November 2016

Dünya görüşüm

Dünya görüşümü tanımlayacak kelimeyi sözlüklerde aradım, bulamadım. Ansiklopedilere baktım yoktu. Nasıl bir kelime olmalıydı. Hümanizm deyince hayvanlar, bitkiler, suda yaşayan canlılar, arılar, kelebekler, karıncalar dışarıda kalıyordu. Sosyalizm, ekonomik bir sistem olduğundan hiç anlatamıyordu. Böylece hepsini içine sığdıracak olan kelimeyi kendim türetmek zorunda kaldım. Dünya görüşüme eukaryote (ökaryot) hücre kökünden gelen eukaryotism veya ökaryotizm adını verdim. Çünkü tüm canlıların kökeninde var olan ortak paydamız hücredir. Hücre, yaşamın başlangıcını ve ortak paydasını anlatır. Yaşam hücre ile başlar ve hücre ile çoğalır, gelişir, zenginleşir. 

Ökaryotizm, gezegen üzerinde yaşayan tüm canlıların eşit yaşam hakkına sahip olduğunu anlatır. Hiçbir canlı diğerinden üstün değildir. Hiçbir canlı tek tür olarak gezegenin sahibi değildir. Dünya, yaşayan tüm canlıların paylaştıkları evidir. 

Ekonomik sistemler biz insanların uydurduğu ticaret, kendimiz için adalet, hukuk, üretim, hizmet alanlarını tanımlamada kullandığımız sanal yapılardır. Oysa yaşamın asıl gerçekliği tam olarak gezegenin üzerinde birlikte soluk alıp verdiğimiz tüm canlı yaşamın, ekosistemin kendisidir. 






https://en.wikipedia.org/wiki/Eukaryote?wprov=sfla1

No comments:

Post a Comment