Wednesday 20 October 2010

Kışın Bisiklet ile Uzaklara Yolculuk..


Kışın Bisiklet ile Uzaklara Yolculuk..

Bazıları evde bisiklete binmeyi sever; bazıları televizyon izlerken yürüş bandında yürümeyi sever; bazıları plates sever; Oysa ben mangalda balık severim. O balığı da kendim yakalar; açık havada yerim... demek ki bazıları açık hava severmiş. İşte ben o gruba sesleniyorum şimdi. Evcil olanlar bu öyküyü okumayabilirler..

Açık havada yaşamayı severiz dediysek de bu işin dikkat edilmesi gereken bazı kuralları var. Öyle çala kalem saldım çayıra mevlam kayıra şeklinde kendinizi doğaya salıveremezsiniz.

Önce bilmemiz gereken şudur : Kış yolculuğu oldukça zorluklarla doludur. İyi bir hazırlık ve plan gerektirir. Yaz veya bahar aylarında yaptığımız yolculuklara hiç benzemez. Dikkatsizlik, yanlış ve özensiz hazırlık ve planın sonuçları ağır olabilir.

Öncelikle yapmayı düşündüğümüz yolculuğun süresini, bölge, yol ve hava şartları olmak üzere çok dikkatli olarak planlamalıyız. Bu planlamada meteorolojik istatistiki verileri dikkatle incelemeliyiz. Örneğin "ömrüm boyunca yağmur yetti bana; bir damla daha görmek istemiyorum" demek istemiyorsanız; muson yağmurlarının başladığı dönemde Hindistan'a yapacağınız yolculuğu ertelemelisiniz. Çünkü bu dönemde yıllık ortalama yağış en çok 2000mm den 12000mm ye çıkar. Pratikte anlamı şudur : otomatik araba yıkama makinasında 1 hafta yatılı olarak kalırsanız aynı etkiyi elde edersiniz. Ya da Erzurum ve çevresinde Ocak Şubat aylarında bisikletinizle bulunacaksanız; bisikletinizin toptan buz tutmasını engellemek için gidona bir kömür sobası bağlamalısınız aksi halde sizi bisikletten ayırmak için ne kullanılması gerektiğini bilmiyorum..Asıl konu bisikletinizin nazik bir araç olması değildir aksine biz insanların bisiklet üzerinde açık havada yolculuk için yeterince dayanıklı olmamamızdan kaynaklanmaktadır. Astronot gibi giyinirseniz hareket edemezsiniz; yeterince giyinmezseniz de kısa sürede hastalanırsınız. Doğru ve mantıklı bir rota planı yaptıktan sonra şimdi sırada hazırlıklar olacaktır. Bu kez yanınızda ciddi miktarda malzeme taşımanız gerekecek Çünkü yolculuğunuz esnasında havanın birden kötülemesi -aşırı yağmur veya tipi- durumunda kimsenin olmadığı bir yerde mahsur kalabilirsiniz. Bu durumda kalacak olursanız yanınızda yeterince korunacak malzeme ve gıda , su bulunmalıdır. Bunların hepsi size ağırlık olarak dönecektir. Belki bu kez bir römork ile hazırlanabilirsiniz. Hadi canım ne olacak adım başı bir köy var usta diyenlerinizi duyar gibiyim. Başıma gelmeden önce bende böyle derdim. Kasım sonu 1994 yılında Kütahya civarında gözümün önündeki köyü ve yolumu tipide kaybettikten sonra artık tedbiri elden bırakmamayı tercih ediyorum. Tabii o zamanlar GPS yoktu be hocam diyebilirsiniz. Ne diyelim. Buyurun deneyin. Cep telefonunuz ve GPS cihazınız donduğunda; yolunuzu kaybetmiş ve bitap düşmüş halde terk edilmiş bir evin yanındaki telefon kulübesinden bana telefon edersiniz; sohbet ederiz..

Bisikletinizin demir ve çelikten imal edilmiş olan parçalarını oksidasyondan koruyabilmek için yanınızda WD-40 bulundurmanızı ve her akşam mola yerinde bisikletinizi gözden geçirmenizi ve temizlemenizi öneririm. Kış için imal edilmiş kauçuk oranı yüksek kış lastiklerini kullanabilirsiniz. Kış Bisikletçiliği yazımda ifade ettiğim giyim ve tüm dikkat gerektiren konuları burada yinelememek için yazmıyorum; çoğu uzun yolculuk için de geçerlidir. Ancak zemine azami dikkat etmeyi ihmal etmeyiniz. Kötü zemin şartlarında düşmeye her an hazırlıklı ve araçlardan uzak seyretmeye mümkün olduğunca dikkat ediniz. Hızınızı düşme ihtimalinizin olduğunu bilerek ayarlayınız.

Bir diğer konu ise sağlığınızdır. Zor şartlara dayanabilmek için mutlaka yanınızda gerekli ilaç, desteleyici vitamin ve benzerlerini bulundurmanızı öneririm. Örneğin ben C vitamini, mineraller içeren bir vitamin ve balık yağı tercih ediyorum. Ayrıca soğuk ve kuru havadan etkilenen dudak, kulak ve eller için yumuşatıcı krem ve benzeri malzemeleri kullanabilirsiniz. Ben bepanthol tercih ederim. Siz de kendi tercihinize göre ürünleri yanınızda bulundurmalısınız. Kötü şartları göz önüne alarak birkaç çeşit konserve , gereğinde güvenli ve izin verilen bir bölgede ateş yakabilmek için çakmak ve çıra bulundurmanızda yarar olacaktır. Bir mum hayat kurtarabilir (bu hikayeyi daha sonra anlatırız). Çantanıza birkaç mum atmayı ihmal etmeyiniz. Dağcıların kullandıkları kış çadır patikleri çok işe yaracaktır. Eğer çadırda kalmayacaksanız yanınıza almasanız da olur. Fakat esas olan bir konuda şudur : Yanınıza aldığınız her malzemenin en az bir yedeğini almaya çalışın. Buna bisiklet hariç demem gerekiyor :) Atalarımız Ural Altay eteklerindeki bozkırlarda avcılık için uzun yolculuklara mutlaka yedek at ile çıkarlarmış. Ama ne yazık ki bizim iki bisiklet ile yola çıkma şansımız yok. Eğer çadırda kalmayı planlıyorsanız; yanınıza sıcak su torbası almalısınız. Hatta iki adet alsanız daha iyi olur. Ben her seferinde birini patlatıyorum. Belki sizin de başınıza aynı gelebilir.

Özetleyecek olursak; öncelikle iyi analiz edilmiş bir planınız olmalı. Sonra bisikletinizi kış şartlarına hazırlamalısınız. Doğru lastik seçimi önemlidir. Daha sonra yanınıza bolca malzeme alınız. Gore-Tex den üretilmiş giyisi ve botlar çok gerekli olacaklardır. Gore-Tex Bot, kaban, pantalon, kaliteli içlikler son derece gerekli olacak. Uzun ya da kısa pedli taytınızı gereği halinde pantalon altına giyebilirsiniz. Havanın durumuna bağlı olarak yalnızca tayt veya pantalonlu olarak sürüş yapabilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken; kaslarınızı ve dizlerinizi yeteri kadar sıcak tutmalısınız. Çünkü sizi taşıyan motorunuz bacaklarınızdır. Yolculuğunuzun keyifli geçebilmesi için doğru giyim iyi bir plan kadar önemlidir. Görünür olmanızı en yüksek seviyede sağlayınız. Havanın kötü ve görüş alanının çok dar olduğu günlerde yola mola vermenizi öneririm. Etrafı keşfedin. Müzelere gidin. Biraz bulunduğunuz yörenin yemeklerini keşfedin, insanlarla tanışın yeni dostluklar , anılar sohbetler biriktirin. Siz kargo kuryesi değilsiniz. Yolculuğun tadı yalnızca pedallamak değildir. Çok gerekirse rotanızı kısaltabilirsiniz ya da arayı başka bir araçla atlarsınız.

Artık önemli noktaları biliyorsunuz. Konu üzerine daha çoook lakırdı edebilirim ama kafanızı şişirmemek için burada kesiyorum. Biraz da siz keşfedin diyorum.

Hepimize sağlıklı ve keyifli yolculuklar dilerim.